Saturday, October 2, 2010

En we noemen hem/haar/het...

Een naam verzinnen voor je baby kan heel moeilijk zijn, je weet immers nog niet welke naam goed past bij je kind, behalve dat je een onderscheid kunt maken in een meisjes- of jongensnaam.
Een naam verzinnen voor een nieuw bedrijf of een nieuw product kan nog wel moeilijker zijn maar om andere redenen. Nu weet je wel wat voor vlees je in de kuip hebt maar je hebt nu met andere partijen te maken bij wie de naam goed moet vallen. Nu is er geen sprake meer van dat je het alleen maar met z'n tweeën mooi moet vinden. Je wilt immers ook nog iets op de markt kunnen zetten. En het moet aardig uniek zijn, drie Sannes in de klas, of acht Daans is tot daar aan toe, maar HEMA als naam voor de slager en de bakker die er naast zit en de drukkerij aan de overkant, wordt toch wat lastiger (tenzij je in een klein dorp woont en de leden van de familie HEMA nu eenmaal de enige zijn die middenstand bedrijven...trouwens, dan nog...).

Voor het verzinnen van een naam voor je baby zijn er legio boekjes en websites (al lijkt de markt nog steeds niet verzadigd, dus als je je een beetje crea voelt vandaag; feel free om er even een nieuwe babynamenwebsite uit te poepen). Voor het noemen van je bedrijf of product is het een ander verhaal, je vindt wel wat tips voor het aan de slag gaan met zelf een naam verzinnen, aanwijzingen voor de juridische kant en wat do´s and don´ts maar uiteraard geen kant en klaar lijstje met namen. Daarnaast vind je wel bedrijven (reclamebureaus enzo) die voor heel veel geld een naam voor je kunnen verzinnen.

Ik kwam op een website die het anders aanpakt, meer als die site met die ideeënwedstrijd (IdeaConnection).
Namingforce is een website waarop je als onderneming de wereld, middels het internet, kan vragen je te helpen bij het verzinnen van een naam. Je looft daarvoor een beloning uit. Die beloning is uiteraard veel lager dan wat zo´n onderneming zou betalen aan een reclamebureau maar is toch al snel een paar honderdjes. Creatievelingen kunnen zich inschrijven als naamverzinners en geld verdienen als hun naam gekozen wordt door het bedrijf.
Ik had me graag ingeschreven, met dit soort ´woordspelletjes´ mijn brood verdienen lijkt me helemaal geweldig. Maar toen zag ik bij de voorwaarden dat helemaal niet ´de hele wereld´ wordt gevraagd om mee te denken...het is alleen Amerikanen gegund ervoor betaald te krijgen.

Ik heb gezocht naar een Nederlands of veel globaler equivalent maar ik heb niets gevonden. (Mocht jij iets vinden, zou je dat alsjeblieft hieronder willen posten of me een mailtje willen sturen? (iederedageennieuwidee@gmail.com)
Maar, niet getreurd, dit betekent niet dat er niets met dit idee te doen is. Waarom zou je niet zélf je diensten aan bedrijven aanbieden op het internet, bijvoorbeeld op die gratis manier van de reclamerijder in mijn laatste post? Of, waar ik nu sterk over denk om het te gaan doen: Waarom maak je niet zelf zo´n site als namingforce? Je zou commissie kunnen rekenen voor je ´werk´ als tussenpersoon voor ondernemers en naamverzinners. Iemand zin om dit met me op te pakken?

No comments:

Post a Comment