Sunday, October 17, 2010

Vingeroefening

Soms (nu dus!) weet ik echt niets te schrijven. Geen inspiratie, geen ideeën. Toch maar gewoon achter de computer gaan zitten en opschrijven dat ik niets weet om te schrijven, helpt meestal wel. Tenminste, zo begon ik vroeger bijna altijd met stukken voor school omdat ik de eerste zin altijd zo'n drama vind. Vaak verving ik dat eerste stuk als ik aan het eind gekomen was wel met een mooie openingszin, de inspiratie zat dan blijkbaar toch in de vingers, niet in het hoofd...
Dus bij dezen ben ik nu bezig met vingeroefeningen, in de hoop dat de ideeën spontaan materialiseren.
Trouwens, ik zag net wel een vrouw op televisie die geld is gaan maken vanuit niets. Ze stond er ineens alleen voor met vier kinderen en zonder werk. Bijna in paniek, tot ze uit het raam keek en haar zwembad (dit was in Amerika) met nieuwe ogen zag; Ze is zwemles gaan geven aan kinderen uit de omgeving en ze verdient nu daarmee de kost.
Het idee is niet echt iets voor in Nederland denk ik, omdat we hier allemaal verplicht zwemles krijgen (is dat eigenlijk zo?) en je moet overigens sowieso wel al een zwembad in de tuin hebben. (Maar wie zegt me eigenlijk dat jij dat niet hebt en tóch wat extra geld wilt maken?) Het ging me ook niet zozeer om het zwembad of om de lessen. Het ging me meer om de creativiteit die aangeboord werd toen de bodem bijna bereikt was.
Ik merk dat ik op de een of andere manier gewoon niet meer in paniek raak vanwege een eventueel geldgebrek. Ik weet dat het goed komt. Ik word rijk, geen twijfel over mogelijk. In het begin, toen ik net vrij van werkgever was, vroeg zelfs mijn lief: "Ja, maar stél dat het niet lukt, wat dan?" Terwijl dat voor mij echt een non-vraag is. 'Niet lukken' bestaat gewoonweg niet. Ik ga niet meer voor een werkgever werken en ik word rijk. Punt.

Nu nog een kleine besparingstip omdat je met bovenstaande niet direct geld kunt maken (al kun je dat uiteindelijk wel, als je je door mij en die Amerikaanse vrouw laat inspireren):
Als je iets hebt gekocht en je ziet een week later in een reclamefolder dat hetzelfde product in dezelfde winkel nu flink verlaagd is in prijs, schroom dan niet, schaam je vooral ook niet en ga het product ruilen! Heb zojuist een emmer verf teruggebracht en dezelfde (letterlijk!) opnieuw gekocht voor acht euro minder. Acht euro...daar kan ik een week voor koken...

No comments:

Post a Comment