Sunday, October 10, 2010

De geur van ruig

Vroeger ging ik met mijn vader koper 'wegbrengen'. Ik vermoed dat het maar één keer is geweest dat ik mee mocht maar ik herinner het me als een voor mijn vader in ieder geval terugkerend gegeven. Mijn vader met zijn grote handen en dat mooie rode metaal. De geur van het koper en de woestheid van het terrein van de koper.

Geld verdienen voor stoere mensen, dat is het. Ik zag pas in Amsterdam een stoere dame met hoofddoek en wit busje koper verzamelen uit wat er allemaal op straat stond. Geweldig. Het gebeurt nog steeds dus. Nou ja, dat wist ik eigenlijk wel natuurlijk, er worden niet voor niets zoveel koperen beelden en andere spullen gestolen. Dat is dan weer de andere kant van het verhaal. Minder stoer zeg maar, gewoon akelig en eikelig.
Ik bedoel met dit idee om geld te verdienen zonder naar een baas te hoeven luisteren natuurlijk de stoere, trotse variant van het koper verkrijgen op een eerlijke manier. Gewoon uit het vuilnis dat op straat staat of uit waar je het koper dan ook op een nette manier verder nog kunt bemachtigen. Lekker buiten werken, beetje elektriciteitsdraden strippen enzo.

Ik kan je vanaf daar alleen niet meer verder helpen, ik heb geen idee wie het koper van je wil kopen. Ik weet ook niet wat het waard is en of het daarmee dus wel echt de moeite waard is om het nog steeds te doen. Je zou zeggen van wel, aangezien die vrouw in Amsterdam het ook nog deed. Maar ja, helaas is 'wat een ander doet' absoluut geen garantie voor het waardevol zijn van het uitvoeren van iets. Moet je even zelf uitzoeken dus.

1 comment:

  1. er zijn overal genoeg oud-ijzer boeren in de buurt. daar kunt je alle soorten metalen meestal 6 dagen in de week komen brengen. je aanhanger wordt voor en na het lossen gewogen, het verschil (de lading) in kg wordt dan direct contant betaald tegen de dagprijs van het soort metaal dat je die dag hebt gebracht. succes

    ReplyDelete