Monday, October 25, 2010

De pakjesavond nadert

Ik weet dat het voor velen nog echt té ver weg is om over na te denken. Zelf verafschuw ik het ook als mensen in april al vragen wat je met de zomervakantie gaat doen. En ik heb serieus al een telefoongesprek gevoerd met mijn zusje over de komende kerstdagen en hoe deze te verdelen over de familieleden.
Maar om na te denken over Sinterklaasavond vind ik het nooit te vroeg. Ik vind Sinterklaas de leukste man van de wereld en zijn feest 'rules'. (Even voor de goede orde en voor als mijn lief dit leest: ik zei 'de leukste', niet de 'allerleukste'...)

Anyway, Sinterklaas dus. En toen? Hoe gaan we hier geld mee verdienen? Ik heb nu nog geen idee, maar er moet iets te verzinnen zijn. Ik heb al eerder gezegd dat ik best tegen betaling gedichten wil schrijven. Misschien is het nog een idee voor boekhandelaars om gedichten van me te kopen: als ik nou eens bij een aantal boeken die de boekhandel zo tegen de pakjesavond in de etalage heeft liggen een gedicht maak dat slaat op het boek? De consument krijgt dit dan bij zijn aankoop. Het gedicht slaat alleen op het boek en de Sint uiteraard en niet op de krijger van het pakje, maar de koper hoeft geen gedicht meer te maken, alleen een het boek te kopen dus. Hetzelfde principe werkt natuurlijk ook voor andere cadeaus, het hoeven echt geen boeken te zijn.
Of je maakt een website met superoriginele surprise-ideeën, volgens mij is daar altijd behoefte aan. Of met surprises die slaan op actualiteiten ofzo.
Of je maakt heel veel bisschopswijn en verkoopt dit op een kerstmarkt (of zou je daar een vergunning voor moeten hebben?) of aan je buren in de straat of in de flat.
Eigenlijk, als je zo even gaat brainstormen, is er nog genoeg te verzinnen. Ik dacht nog even aan een hyvesaccount voor Sinterklaas, maar dat idee schijnt verre van origineel te zijn. De beste man heeft onder verschillende namen al heel veel vrienden. De twitteraccounts zijn ook al vergeven. Maar, als gezegd, ideeën zijn er nog genoeg. Ga op de bank liggen en doe je ogen dicht en laat de 'brainwaves' tot je komen.

No comments:

Post a Comment