Monday, April 1, 2013

Uitgeven?

Het Veggiecredits-verhaal blijkt toch een 1-aprilgrap. Wel verwacht, want te mooi om waar te zijn. Veel naamsbekendheid mee gekregen, geloof ik. Dus goed geslaagd.
Maar eerlijk gezegd ben ik waar het op 1-aprilgrappen aankomt eerder Moppersmurf dan Lolsmurf, misschien zelfs wel Gargamel; ik haat ze.
Maar, zo schrijft Viva La Vegas in haar uitleggende e-mail: met joúw uitdaging (ik ging voor één maand volledig vegetarisch) bespaar je wel écht 20,15 kilo CO2, 55,8 m2 grond, 45636 liter water en 1,5 dierenleven. En dat is natuurlijk een waarheid als een koe, anderhalve zelfs. En daarmee heb ik wel héél duidelijk geleerd dat vegetarisch eten sowieso nut heeft, niet alleen qua dieren (open deur) maar dus ook qua milieu.

En over tot de orde van de dag.
Vanmiddag hoorde ik op BNR Nieuwsradio (bijzonder fijne zender om inspiratie op te doen als je geld wilt verdienen zonder baan) de directeur van Mijnbestseller.nl praten over zijn onderneming. Mijnbestseller.nl is een uitgeverij maar dan een nieuwerwetse versie. Volledig in sync met onze digitale wereld, mét behoud van de waarde die we (ik in ieder geval) hechten aan fysieke boeken. Het is een online boekenuitgeverij die jouw boek gratis (zie later) en makkelijk voor je uitgeeft. De marketing moet je zelf doen maar ik zie dat ze hier wel heel veel handreikingen toe doen.

Je maakt een account aan, upload je boek, krijgt eventueel hulp bij het corrigeren, redigeren, vertalen en je boek kan gepubliceerd. En hierin zit het unieke; je boek wordt pas gedrukt als er een koper voor je fysieke boek is (e-book is ook mogelijk). Vervolgens wordt het verkochte boek direct naar de koper gestuurd.

De opbrengst (prijs van je boek mag je zelf bepalen) min de verkoopkosten en de printkosten wordt gedeeld door twee: 50% voor de uitgever en 50% voor jou. Jouw marge op het boek is daarmee ongeveer 27%, uitgegaan van een boek inclusief 6% btw. Bij een reguliere uitgever is jouw marge 5-10% (bron: wat ik zo snel heb gevonden op Internet, dus over de betrouwbaarheid zeg ik niets).

Dit alles betekent dat je géén investeringskosten hebt én een hogere marge op je boeken.
Dát betekent dat je zonder risico kunt gaan schrijven nu.
Ik zou zeggen: de lente komt, doe inspiratie op, heb een brandend verlangen een bestsellerauteur te zijn en laat me weten welk boek een echte must-read is voor deze zomer!

1 comment:

  1. Remarkable experience earned after reading all the points of this website. I tried hard to get clue about how I could prove content of its blogs not much effective but I surrendered all my weapons just after reading it.medium opleiding

    ReplyDelete