Thursday, April 4, 2013

Roodkapje

Gisteren was het 'uitwaaien' maar ik moet zeggen dat het sinds ik weer begonnen ben met dit blog toch vooral 'aanwaaien' is... De manieren om geld te verdienen zonder baan worden me (en jou ook) op een presenteerblaadje aangeboden. Als je goed kijkt, zie je veel...

Vandaag in nrcnext een artikel over wildplukken. Oké, mij valt zo'n stuk sowieso op omdat daar mijn hart ligt maar deze was moeilijk niet te zien hoor want paginagroot, mét foto's.

Over wildplukken dus. Van groenten en schimmels. Leuk voor eigen gebruik maar blijkbaar ook als lucratieve vrijetijdsbesteding. Je kunt je paddenstoelen, daslook, waterkers, watermunt en wat niet, verkopen aan gerenommeerde restaurants. Nou, dan hoor ik de bodem van mijn mandje wel roepen hoor. Een kilo morieljes levert minimaal 45 euro op, een kilo eekhoorntjesbrood 40. Maar ook onrijpe, groene walnoten gaan voor 15 euro de kilo. Zorg wel dat je goede contacten heb voor de verkoop. En houd het netjes, ga geen kilo's tegelijk plukken!

Het enige wat je nodig hebt, behalve uiteraard 'tijd', is een mand, een schaar (een rood kapje) en vooral heel veel kennis. En dat is natuurlijk wel meteen het lastigst aan deze geldmaker. Want die kennis, die krijg je niet zomaar. Misschien heb je iemand in je omgeving die je de basiskennis wil bijbrengen, of je ploetert je door héél veel determineerboeken heen. Maar je kunt ook een cursus volgen. Bijvoorbeeld bij CasaforestaPaddenstoelenexcursie of IVN. Wel prijzig maar ik denk dat het je heel veel oplevert. Ik ga er in ieder geval voor.

Naast het aanleren van de kennis is het handig hulpmiddelen te hebben bij het determineren, ik kan me voorstellen dat je (ik) graag ruggespraak hebt waar het gaat om het zeker weten of iets eetbaar is. Casaforesta heeft daarvoor een app ontwikkeld. Voor een recensie van deze app: paddenstoelen-plukken-met-de-casa-foresta-app.

Dan is er nog de Wildplukwijzer, waarop anderen al voor jou hebben aangegeven waar goede vindplekken van allerlei wild eetbaars zijn. Ook zij hebben een app trouwens.

Let op dat je niet overal zomaar mag plukken, dat je soms toestemming van de eigenaar van een landgoed of Staatsbosbeheer nodig hebt, dat je de natuur verder niet beschadigt, dat je niet een heel veld leegplukt maar maar een klein beetje pakt van een populatie, dat je blijft nadenken en dat je het met liefde doet (niets zweverigs aan, gewoon doen).

En, dan nu...een waarschuwing:


No comments:

Post a Comment