Monday, April 22, 2013

Arbeidsvitaminen

Vandaag vind ik het wel weer eens tijd voor een besparingstip, in het kader van geen geld uitgeven is ook geld verdienen, de indirecte geldmaker...

Het is er één waar je wel wat voor moet doen maar ik denk dat áls je deze tip omarmt, het wellicht als ware hobby zal blijken. Wie weet.

Ik ben een tijdje terug op zoek gegaan naar volkstuincomplexen hier in de buurt, omdat mijn eigen prachtige 19e eeuwse boerderij met gigantisch erf, boomgaard, moes- en kruidentuin nog in aanbouw is...(een en ander is nog in de visualisatiefase).

In mijn zoektocht naar verbouwbare grond omdat ik geen tuin heb, stuitte ik op 'de schooltuinen'. En daar zoeken ze vaak vrijwilligers. Vrijwilligers om te helpen de jeugd van tegenwoordig te leren hoe je moet schoffelen (of is dat Brabants?), wat snijbiet is en dat een ui mooi bloeit. Vrijwilligers om de tuinen leerlingklaar te maken en te onderhouden (want de kinderen komen vaak maar één keer per week om hun eigen stukje grond te bewerken).
Goed, als je dat leuk vindt om te doen voor één of twee dagen in de week dan komt nu het leuke voor jou: bij veel schooltuincomplexen krijg je als vrijwilliger een eigen stukje grond om op te verbouwen wat je wilt. Dus je eigen moestuin zonder huur (geldhuur dan, je betaalt wel tijdhuur). Zelfs als je geen grond krijgt, kun je besparen op je boodschappen want er blijft op een moestuin altijd veel groente over die de kinderen niet mee naar huis (willen) nemen.

Beetje vreemde besparingstip misschien maar ik wilde hem je toch niet onthouden. Het zal maar net de voor jóu ultieme tip zijn die je leven verandert :-). Anyway, heb je geen tuin maar wil je wel tuinieren, ga dan op zoek naar de schooltuinen bij jou in de buurt en vraag naar de voorwaarden. Mochten er geen schooltuinen zijn, dan zou je ook eens langs kunnen gaan op een volkstuinencomplex, misschien is daar wel iemand die hulp nodig heeft bij het kweken in ruil voor lekkers van het land? En anders probeer je net als ik van je balkon een moestuin te maken. Mijn moeder gelooft niet dat er iets van komt en verklaart me voor gek maar als mijn spruitjes, courgettes, bloemkolen, peultjes en nog veel meer wél lukken, dan ben ik toch heel blij dat ik het gewoon geprobeerd heb.

No comments:

Post a Comment