Thursday, April 18, 2013

Queen of merchants-day

Koninginnedag komt er aan. Het is knap als je het gemist hebt dit jaar, want je wordt doodgegooid met het koningshuis.
Koninginnedag is mijn feest. Voor heel veel mensen uiteraard, gezien de drukte op straat. Maar ik bedoel eigenlijk dat ik persoonlijk de dag absoluut niet wil missen. Er werd me dit jaar aangeboden om op 30 april mee naar de Efteling te gaan en ik kwam ook supergoedkope vakanties tegen met terugkomst op deze dag of een dag later maar nee, niet voor mij hoor! (Mocht jij wel willen: Lanzarote voor 253 pp en Turkije voor 199 pp) Vroeger was het voor mij hét feest voor dansen op straat (vroeger is niet zo heel lang geleden hoor), met bier en pijn aan mijn voeten, nu is het mijn inkoopfeest.

Ik heb waarschijnlijk al vaker hier geroepen over leuke ideeën om geld te verdienen op de vrijmarkt (mocht je nog meer ideeën wensen, wees dan vrij om me ernaar te vragen) maar wat ik zelf eigenlijk doe en wat ik iedereen kan aanraden, hopend dat niet daadwerkelijk iedereen het doet: ga niet verkopen maar kopen.
De prijzen zijn nooit zo laag als op deze vrijmarkt, omdat het voor veel mensen het resultaat van een grote schoonmaak is en omdat de verkopers liever niets mee terug naar huis willen nemen.

Je kunt de mooiste dingen vinden tussen de rotzooi. Ach, het is natuurlijk allemaal een open deur. Jullie weten zelf heus wat voor leuks er te koop is op Koninginnedag. En als je wel eens naar Tussen Kunst en Kitsch kijkt, weet je zeker dat er voor kapitalen op kleedjes ligt.

Maar, kijk nu eens met andere ogen. Kijk niet naar wat je per se zelf wilt hebben, wat leuk staat in je huis of wat hoort bij je verzameling. Kijk naar wat een ander wil. Kijk naar wat er verkocht wordt voor schampere prijsjes en naar wat je ervoor kunt vragen op marktplaats. Ik heb eens een schilderij gekocht voor 30 euro op de vrijmarkt, dat ik later (precies op de eerste dag dat ik baasloos/vrij was) voor 500 euro heb verkocht.  Kijk met handelaarsogen. Scan wat er allemaal ligt.

En doe nu alvast het voorwerk: laat je bijspijkeren op het gebied van kunst, antiek en wat er verder van waarde is. Lees boeken en kijk naar 100 afleveringen van Tussen Kunst en Kitsch (is het al duidelijk dat ik een fan ben).


No comments:

Post a Comment