Friday, April 5, 2013

Drinken onder werktijd

Persoonlijk vind ik schrijven met een borrel op wel het fijnst.

Vaak als ik 's avonds nog moet beginnen aan het schrijven van een stukje als ik geen inspiratie heb of geen zin of wanneer ik gewoon meer soit-gevoel nodig heb, schenk ik mezelf een borreltje in. Schrijven met een borreltje schrijft zoveel makkelijker dan zonder (en nee, ik ben geen alcoholist, moet ik van mijn lief melden). En het allerbest schrijft het met een zelfgemaakte borrel en daar wilde ik het over hebben vandaag...

Ik maak namelijk graag zelf likeurtjes en kruidenjenevertjes. Ik stook niet zelf hoor, mochten er nu strenge ambtenaren meelezen...Ik koop jenever, rum of anderszins, hoeft absoluut geen smaakje aan te zitten, als er maar genoeg alcohol in zit. Liefst tegen de 40% aan, maar met 28% maak je ook een lekker drankje.

Anyway, waar het me nu om gaat; vrienden zeggen vaak tegen me: "Daar moet je wat mee doen, ga toch op een markt staan met je lekkere drankjes!" Over het andere ingemaakte spul zonder alcohol (zoetzuur, chutneys, jams) wordt hetzelfde gezegd. Geen slecht idee in ieder geval. Maar ik vraag me dus steeds af of dat mag...

En ik weet het nog steeds niet helemaal zeker. Ik ben in ieder geval niet tegen gekomen dat het níet mag.
Een paar regels heb ik wel gevonden.

De Voedsel en Warenautoriteit kan op een markt controleren of je zelfgemaakte goedje voorzien is van een label met daarop de productiedatum, de houdbaarheidsdatum en een ingrediëntenlijst. Geen idee wat er gebeurt als je je spul niet gelabeld hebt.

Volgens mij moet de ruimte waarin je je producten maakt (je keuken) voldoen aan voedselveiligheidseisen volgens HACCP. Ik heb nog nooit gehoord dat iemand bij je thuis komt kijken maar het zou zomaar kunnen. Ach, eigenlijk ook wel een veilig idee.

Daarnaast moet je een vergunning en een marktpas hebben als je met je kraam op een markt wil staan.
De vergunning regel je via de gemeente, de marktpas via het Hoofdbedrijfschap Detailhandel. Zie deze KvK-link voor meer informatie.

Nog één link dan, om het af te leren... Dit is een PDF van de NVWA met informatie over de verkoop van voedsel op Vrijmarkten, braderieën en andere evenementen.

Ik hoor graag van jullie over aanvullende informatie of lekkere recepten. Of als je een likeurtje van me wilt kopen :-).

No comments:

Post a Comment