Sunday, September 26, 2010

Dood gaan we allemaal

Toen ik nog een baan had, maar deze wel al had opgezegd, heb ik nagedacht over waar ik dan wel niet geld mee wilde gaan verdienen. Vrij logisch, zeg maar. Al doen veel mensen dat vooral vóór ze de baan hebben opgegeven en gaan ze pas met hun baas praten als ze daadwerkelijk bedacht hebben wat ze gaan doen om geld te verdienen. Maar ja, als iedereen het hetzelfde deed, werd het ook maar saai hè? (met excuses voor deze cliché-opmerking op de zondagavond).

Anyway, ik heb dus op de bank zitten peinzen over geld maken. Ik vroeg me af wat nu een interessante markt zou zijn. Waar is vraag naar op dit moment? Waar kan ik nu en in de nabije toekomst geld in maken? Altijd handig om te bedenken waar behoefte aan is als je iets (een product of dienst) op de markt wilt brengen. Goed, al snel kwam ik dus op de vergrijzing van onze samenleving, en van daar is het een klein stapje naar de dood (blijvende markt!) en naar uitvaarten. En toen heb ik dus een uitvaartondernemer gebeld om te vragen of ik eens mocht komen praten over het vak.

Het gesprek was leuk, de uitvaartondernemer is een leuke meid van mijn leeftijd, en we hebben heel relaxed bijna anderhalf uur zitten praten over het ´hemelen´ zoals zij het noemt. Het vak lijkt me enorm boeiend maar nu even niet voor mij. Mijn doel is nu even geld verdienen zonder mijn vrijheid op te geven en werken als uitvaartondernemer is áltijd beschikbaar zijn, aangezien de dood zich niet aan kantoortijden houdt.

Maar de dood en wat daar allemaal bijhoort, is en blijft een goede markt. Ik bedoel, ik maak nu kastjes op mijn knutselmiddagen, maar ik kan net zo goed, of misschien wel beter, kisten maken. Leuke modellen, mooie kleuren. Want ik blijf het stom vinden dat er met zoveel verschillende mensen , zoveel verschillende karakters, leefwijzen, dromen, maar zo weinig verschillende uitvaarten, kisten en andere uitvaartatributen zijn. Nu geeft de website van Marije (www.hemelen.nl) wel al veel mooie, verrassende voorbeelden, maar heus nog niet genoeg. Laat je inspireren door je eigen wensen ten aanzien van een uitvaart en maak de wereld en jezelf rijker door jouw creaties.

No comments:

Post a Comment