Saturday, January 8, 2011

Passie voor passief

Als je geld in je hand wilt hebben, dan is het verkopen van spullen en onroerend goed erg fijn...
Als je een leven wilt waarin je niet meer hoeft te werken, dan is verhuren veel leuker.

Veel geld hebben en nog steeds tachtig uur in de week (moeten) werken lijkt mij stompzinnig. Wat heb je in hemelsnaam aan veel geld als je er je vrijheid niet mee kunt kopen? Als je nog steeds vast zit in een zelfopgelegd stramien dat zorgt dat je je geld verliest als je stopt met werken en start met alleen nog maar leuke dingen doen? Op het moment dat ik mijn baan opzegde had ik echt nog nooit gehoord van 'passieve inkomensstromen' enzo maar het was me wel heel duidelijk dat ik liever een paar uurtjes per week post rond bracht en een inkomen had waarmee ik net niet zou verhongeren dan met een heel groot verantwoordelijkheidsgevoel veertig uur in de week voor een baas te werken, moe thuis te komen en net zo goed geen uitzicht te hebben op het ooit kunnen betrekken van mijn droomhuis (met excuses wederom voor de lange zin :-)).

Goed, om niet meer te hoeven werken in plaats van alleen maar rijk te zijn, moet je dus zorgen dat je een inkomen hebt dat al je vaste uitgaven (ook vakanties enzo meerekenen) dekt en waarvoor je niets meer hoeft te doen. Dat heet dus een passief inkomen. Zo'n inkomen genereer je door bijvoorbeeld een bedrijf te hebben waar jij zelf niets meer voor hoeft te doen, dat zichzelf draaiende houdt, of door de royalties van een boek op te strijken of vastgoed te verhuren. Er is misschien sóms nog wel wat te doen voor je bij deze voorbeelden, maar het is heel minimaal. En één e-mail per week moeten schrijven, rekenen we maar even onder 'passief'.

Om mezelf bij de les te houden vraag ik me daarom ook steeds deze dingen af bij mijn ideeën om geld te maken:
-Maakt het een passief inkomen?
-Zo nee, hoe kan ik het aanpassen opdat het wél passief wordt?
In héél veel gevallen moet ik 'nee' antwoorden op de eerste vraag en krijg ik geen bevredigend antwoord op de tweede vraag. Desalniettemin blijf ik me de vragen stellen.
Alleen wordt vaak 'passief' in de tweede vraag verbasterd tot 'passiever'. Zoals bij dat voorbeeld van een hele tijd geleden van de ooievaars die je zaagt voor in de tuin bij een geboorte (niet verkopen maar verhuren).

Zo, dit was de belachelijk lange inleiding op het volgende:
Ik zie bij kringloopwinkels vaak prachtige feestjurken hangen. Feestjurken waar ik helemaal niets aan heb, want ik zie ze maar zelden in mijn maat. Maar zó zonde om te laten hangen :-). Nu bedacht ik me dat ik ze misschien wél kan kopen en er een verhuurservice omheen organiseer (zijnde slechts een website hoor). Dat mensen dus voor een thema- of anderszins aangekleed feest een mooie jurk bij mij kunnen huren. Hiermee genereer ik aldus géén passief inkomen want ik zal moeten wassen en strijken (mijn lief zal mijn idee nu al wel van de hand doen) maar ik genereer vanuit mijn eerste investering (actie) die niet meer dan 5 euro zal zijn, wél een nieuw inkomen. Maar, ik kan, als ik verder denk, het wassen en strijken natuurlijk uitbesteden zodat ik alsnog wél een passief inkomen maak :-).

No comments:

Post a Comment