Wednesday, January 5, 2011

Niets mis met een namaakpoes

Weet je nog dat die Britse student een leuk ideetje had om zijn studie te bekostigen? Hij maakte toen de Million Dollar Home Page, waarop iedereen voor 1$ per pixel een stukje van de homepage kon kopen om een logo met link te plaatsen. (Ik had net vóór ik dat hoorde ook een leuk geldmaakideetje rondom logo's maar dat zal nu wel niemand meer geloven...Note voor mezelf: Ik moet zorgen dat ik internet-technische mensen om me heen verzamel zodat ik mijn ideeën metéén kan uitwerken...Note voor de rest van wereld: Ik zoek een internetgenius die zijn/haar hand niet omdraait voor het in elkaar knutselen van een website met wat systeempjes erachter, ik betaal je niet op voorhand, we delen gewoon in de winst...)

Ik dwaal weer eens af. Goed, student met pixels te koop... Nou ja, niet meer te koop dus want hij heeft alle 1.000.000 pixels verkocht! Hij zal al wel afgestudeerd zijn ook. Goed verzonnen van die gast. Ik baal alleen altijd een beetje als ik zoiets hoor. Ik gun het hem van harte hoor, absoluut, ik gun het iedereen om rijk te worden en ideeën te hebben. Ik vind het alleen dan zo jammer dat ik daar niet opgekomen ben ;-).

Vandaag las ik over een zelfde website maar dan voor de Nederlandse/Belgische markt. Hierbij kun je ook een stukje van de homepage kopen, alleen dan voor een oplopend bedrag (het eerste blokje kostte 1 euro, na een verkoop stijgt te verkoopprijs van de andere blokjes telkens met 1 euro). Ik vind de naam niet zo leuk verzonnen maar dat is dan mijn probleem denk ik. In ieder geval, je kunt zelf eens kijken op: heelcool.nl. Je kunt er ook zelf een stukje kopen om jouw website te promoten, ik neem aan dat er goed voor gezorgd wordt dat de website hoog op de lijst komt bij Google zodat het kopen van een stukje homepage ook echt zorgt dat er meer mensen naar jouw site komen.

De kern van dit verhaal is eigenlijk (en ik snap het als het je nog niet duidelijk is, al verraadt de titel toch al wel het een en ander) dat het feit dat iemand anders een goed idee heeft uitgewerkt, dat niet impliceert dat jij er niet óók mee aan de slag kunt. Voor heel veel dingen is het veranderen van de doelgroep al genoeg. Al kijken we nu alleen maar even naar die websites van vandaag. Wat let je om zoiets op te zetten speciaal voor bedrijven in jouw gemeente? Of voor bedrijven binnen een bepaalde categorie? Of voor jongeren? Of voor vrouwelijke ondernemers?

Je moet wel goed kijken of het mág wat je doet, in verband met octrooi/patent/andere rechten. Maar laat je ook niet direct afschrikken als je ergens iets ziet staan over octrooi bijvoorbeeld. Iets wat in Amerika niet óók door jou verkocht mag worden, mag dat in China misschien wel.

1 comment:

  1. zeer goed uitgewerkt idee
    ben zeer benieuwd of Eelco zijn pixels verkocht krijgt

    hier ook nog een idee om geld te verdienen

    http://geldverdienen.fastmoney.eu/

    succes

    ReplyDelete