Tuesday, January 4, 2011

Over actiegroep 'Dood de beer' en microkredieten

"Ja maar", dat is natuurlijk dé reden om dingen te laten. Op 'ja maar' volgt onverbiddelijk een hele reeks onoverkomelijke problemen (aka beren op de weg) die tussen jou en je wens staan. De crisis is waarschijnlijk de grootste beer waarover ik heb horen spreken het afgelopen jaar. De crisis die als welkom excuus om maar geen actie te hoeven ondernemen wordt opgeworpen bij zo'n beetje iedereen die eigenlijk iets anders wil met zijn leven (qua invulling cq werk/geld maken) maar niet durft. Want 'er is geen werk meer' en 'niemand geeft geld uit, dus ik kán niet een winkel beginnen'. Het spijt me als ik je uit je sluimerstand haal hiermee maar het is onzin!
Toen ik mijn baan opzegde (ook 'midden in de crisis') heb ik heel wat 'dat kun je nu toch niet doen's gehoord maar ook één opmerking van een collega als reactie daarop aan een van de voor mijn psychische gezondheid vrezende collega's die ik jullie niet wil onthouden: "Ze hoeft anders maar één nieuwe baan te vinden, geen duizend!" Geweldig, zo'n opmerking! Nu was het absoluut niet mijn doel om een nieuwe baan te vinden maar voor een ieder die wel 'er zijn geen banen meer' als reden opgeeft om maar het werk te blijven doen dat al jaren niet meer bevalt: alsjeblieft. Met excuses voor de impact die deze opmerking wellicht op je leven heeft ;-). (Voor de goede orde: behalve de crisis zijn er nog een heleboel excuses te verzinnen hoor, je hóeft je droom niet na te jagen, niemand die je daartoe verplicht.)


Ik wil bij dezen graag een actiegroep oprichten om mensen die hun droom willen realiseren uit de droom te helpen dat dat onmogelijk is. De actiegroep heet aldus: Dood de beer. (ik heb zojuist in ieder geval de domeinnaam 'dooddebeer.nl' gekocht en het blogadres dooddebeer.blogspot.com aangemaakt)
Handen en voeten worden nog gegeven aan de actiegroep. Het idee is nog geen uur oud dus het moet nog even landen. Aanmelden kun je je al wel :-).
Uiteraard is 'Dood de beer' een naam die wat aversie oproept en die misschien zelfs actiegroepen zal mobiliseren actie te voeren. Geeft niet, aandacht is aandacht :-). Mobiliseer maar raak.

Goed, over tot de orde van de dag.
Stel je hebt een goed idee voor een nieuw op te zetten klein bedrijfje maar een tekort aan startkapitaal (of een totaal gebrek er aan) houdt je tegen om te beginnen, dan heb ik goed nieuws voor je. Als jij met een goed plan komt, dan heeft de overheid in samenwerking met wat banken onder het kopje 'microkrediet' eventueel wel wat voor je. Het gaat om maximaal € 35.000 en ik weet niet wat de exacte voorwaarden zijn maar het is volgens mij behoorlijk veelbelovend nieuws! (Nou ja, voor mij was het nieuws, het principe is er misschien al lang).

Heb ik toch mooi al weer een beer afgeschoten vandaag...

No comments:

Post a Comment