Thursday, December 9, 2010

In de week zetten

Aangrijpend op mijn blog van gisteren; ik heb pas gehoord van iemand die op een speciale manier met marktplaats aan het werk was geslagen. Een lucratieve manier welteverstaan.
Hij kocht dingen via marktplaats en verkocht ze daar ook weer, mét winst uiteraard.
Hoe dan? Door goed onderzoek te doen naar het koopgedrag van mensen aldaar.
Als je er namelijk even tijd voor neemt, dan kom je er achter dat mensen die spullen kopen op marktplaats dat de ene dag van de week vaker doen dan de andere dag. Ook dat ze de ene dag meer betalen voor producten dan de andere dag. En niet alleen verschilt het per dag, het verschilt ook per tijdstip. Je kunt je bijvoorbeeld vast wel voorstellen (heb ik geen onderzoek naar gedaan, ik doe een gooi) dat mensen die doordeweeks werken in het weekend meer tijd hebben om naar spullen te zoeken dan op een donderdag. En dat er tussen 12:00 en 13:00 meer mensen even gaan kijken op marktplaats dan tussen 14:00 en 15:00. En dat je je antieke bijbeltje op zondagochtend niet zo snel kwijt zult raken. Of zo.

In ieder geval geldt het omgekeerde ook, de verkopers hebben ook dal- en piek- dagen en uren.
En daar kun je gebruik van maken. Je zou, zeg maar, op maandag iets kunnen kopen voor 5 euro en dat op zaterdag kunnen verkopen voor 10 euro.

Het lijkt me de moeite waard om eens goed de markt te verkennen in ieder geval.


Even iets heel anders wat ik jullie niet wil onthouden, ik heb er pas zelf ook al gebruik van gemaakt en het stopt echt automatisch na 4 weken zonder wat voor gezeur dan ook; gratis de VPRO-gids:

VPRO-gids 4 weken gratis

No comments:

Post a Comment