Saturday, December 4, 2010

Come fly with me

Ik zag net in Vara's Kassa dat veel luchtvaartmaatschappijen weigeren om hun passagiers te compenseren voor vertragingen. Terwijl er eigenlijk sinds 2005 een EU-vordering van kracht is die bepaalt dat reizigers bij vertraging, annulering en overboeking recht hebben op compensatie. In harde euro's dus. Soms staat er zelfs in de voorwaarden (KLM) dat er niet gecompenseerd gaat worden in bovenstaande gevallen, ondanks dat dat dus bij Europese wetgeving is vastgelegd.

Mocht jij een bovengenoemd geval om handen hebben gehad, kijk dan even op deze pagina van Kassa: kassa.vara.nl. Hierop vind je de betreffende uitzending en links naar instanties die je kunnen helpen je geld terug te halen. Misschien krijg je nu wel ineens geld waar je dacht geen recht meer op te hebben...

Overigens, enigszins in dezelfde categorie; ik wil je graag verwijzen naar de site van consuWijzer. Dit is een adviesinstantie van de overheid vóór jou, over je recht als consument. Dit is echt handige informatie. Ik had al eerder gehoord dat je veel meer en vaker garantie hebt op spullen die je koopt of diensten die je afneemt dan menigeen denkt (dank je Kaat) maar dan nog is het handig om deze info eens door te nemen. Het kan je best wat opbrengen, geloof me. Misschien denk je dan niet meer als je wasmachine van iets meer dan een jaar oud kapot gaat, dat je een nieuwe moet kopen omdat 'er maar een jaar garantie op zat'. Misschien heeft die wasmachine namelijk nog helemaal geen 'recht' om kapot te zijn, misschien heb jij wel recht op een goede wasmachine!

No comments:

Post a Comment