Monday, August 16, 2010

Je hoeft niet uniek te zijn, de beste is ook goed :-)

Een tijdje terug schrok ik weer eens wakker van een geweldig idee (vond ik zelf dan). Ik dacht iets totaal unieks te hebben bedacht: ik ging rondleidingen door mijn stad verzorgen op mp3's. In het Engels natuurlijk, leuk voor de toeristen. Kunnen ze gewoon tegen betaling downloaden met een zelf te printen routekaartje erbij. Ik had al wel vaker gedacht aan rondleidingen, ik vind Amsterdam prachtig en ik weet er ondertussen heus al wel het een en ander over te vertellen. Als mijn familie zich graag door me laat rondleiden, waarom dan geen betalende gasten?

De volgende ochtend op internet gezocht of er al zoiets bestond. Bestond? Ik werd nog net niet doodgegooid met audiotours door Amsterdam... Shit!

Goed, na de eerste teleurstelling bedacht dat ik me niet uit het veld liet slaan door wat concurrentie. Het mocht er dan wel al zijn, maar was het van dezelfde kwaliteit als ik voor ogen had? De spoeling werd al dunner maar helaas vond ik echt wel heel leuke, professionele versies.

Ik heb het idee op de plank bij de andere nog uit te werken ideeën gelegd. Ik heb het idee daarmee niet afgedaan als onbruikbaar (die stapel heeft geen plank...), ik denk nog steeds dat het een goed idee is. Het moet alleen aangepast worden en daar zijn nog verschillende mogelijkheden voor. Wat je verzint hoeft namelijk niet uniek te zijn, je kunt ook de beste in zijn soort maken, of een thema hebben, of een deel van de markt pakken, of een andere markt pakken met hetzelfde product.

Als je kijkt naar mijn idee van de audiotours door Amsterdam en het aanpast, dan heb je zo een hele lijst. Een greep hier uit:

- tours door 17e eeuws Amsterdam
- tours voor blinden
- tours langs coffeeshops/mooie tuinen/kerken/schuilkerken
- tours door de Pijp
- tour langs de markten
- tours door andere Nederlandse steden
- fietstours door Amsterdam

Dus...als je merkt dat jouw briljante idee al lang en breed door anderen is bedacht...laat je niet uit het veld slaan!

No comments:

Post a Comment