Saturday, May 11, 2013

Met z'n allen

Als je wel een goed idee hebt -voor een product dat nodig de markt op moet, of voor een bedrijf dat je op wilt zetten- maar je hebt geen startkapitaal, of niet genoeg om het van de grond te kunnen krijgen, dan is het hippe crowdfunding ideaal.

Het idee van crowdfunding is dat een grote groep mensen een (klein) bedrag investeert in een project of onderneming. Het investeren kan in het voorbeeld van de site die ik heb gevonden (Oneplanetcrowd.nl, waar je alleen projecten ziet die een steentje bijdragen aan een betere planeet) al vanaf €1,-.

Het aller aller leukste voor jou als ondernemer vind ik dat behalve dat je op deze manier geld krijgt voor je onderneming, je ook al een grote groep mensen echt betrokken maakt bij 'jouw ding'. Mensen die dus al geïnteresseerd zijn en het al hun vrienden vertellen... En er gaat niets boven mond op mond reclame.

Meestal wordt er iets tegenover een investering van een bepaald bedrag gezet. Als iemand bijvoorbeeld €17,50 investeert in het nu lopende project van design stopcontacthoezen van echt hout, dan koopt deze investeerder eigenlijk een eerste product, in dit geval een hoes voor een enkel stopcontact. Degene die €10,- investeert in een daktuinproject in Utrecht mag een keer het dak op en krijgt een knuffel...

Overigens kan het ook andersom werken. Je kunt ook zelf investeren in een crowdfundingproject. Bij sommige projecten die ik tegenkwam op de site investeer je niet echt maar leen je het geld uit tegen een bepaalde rente. Ik zag er bijvoorbeeld één met een lening van €10.000 tegen een rente van 8% per jaar. Er staat bij dat je lening terug betaald wordt in juni 2015. Volgens mij heb je dan 1664 euro verdiend. Krijg ik niet van de bank.

Er zijn vast nog een heleboel crowdfundingsites te vinden maar ik kwam deze (Oneplanetcrowd.nl) nu eenmaal tegen en ik maak met liefde reclame hiervoor omdat het nu eenmaal om duurzame projecten gaat. Dan draag ik mijn steentje ook weer bij.

No comments:

Post a Comment