Tuesday, March 26, 2013

App je hulp nodig?

Bijzonder toevalligerwijs wilde ik deze week een stukje schrijven over het maken van apps toen de Telegraaf gisteren dit artikel toonde op haar site:

ma 25 mrt 2013, 23:30

Tiener multimiljonair door app


LONDEN - 
Een 17-jarige Engelse jongen is multimiljonair nu de door hem bedachte app wordt overgenomen door internetgigant Yahoo.

Nick D'Aloisio bedacht de app Summly toen hij vijftien was, meldt de BBC. Het programmaatje vat nieuwsberichten van verschillende media samen. Nick is nu vermoedelijk een van de jongste self-made multimiljonairs ter wereld.
De overname voor "tientallen miljoenen" betekent wel het einde van de app. De technieken zullen gebruikt gaan worden in mobiele producten van Yahoo zelf. Nick gaat bij het internetbedrijf aan de slag.
De jongen heeft nog niet veel concrete plannen met zijn miljoenen. "Ik hou van schoenen, dus ik koop een nieuw paar Nikes, en ik schaf waarschijnlijk een nieuwe computer aan. Maar ik wil het nu vooral bewaren op de bank. Ik heb weinig kosten voor mijn levensonderhoud."

Dus...maak apps, bedenk apps!
"Ja leuk", denk je dan..."voor whizzkids". Maar ik heb even rondgekeken op google en tussen de rotzooi (want, ja, mijn hemel, wat een rotzooi kom je tegen) vond ik toch wat bruikbare links die je kunnen helpen als je zelf aan de slag wilt gaan met het maken van apps.

Eerst nog even melden dat áls je zelf apps kunt maken, de wereld natuurlijk aan je voeten ligt. Ik zag in mijn google-rondje dat programmeerbedrijven voor het maken van een professionele app minimaal €2500 vragen...Ik zag er ook één met €7500 als startbedrag.

Boek: Basiscursus Apps ontwikkelen
Site over de 'Appinventor': appontwikkelen.nl
Link naar de Appinventor van MIT: appinventor.mit.edu
Link naar andere Appinventor: appinventor.org

Over die Appinventor heb ik gelezen dat het van google was en nu van MIT. Verder kan ik wel doen alsof ik er iets van af weet maar dat gaat uiteraard niet werken :-). Ik geef je alleen even wat informatie die ik heb gevonden na wat zoeken en filteren...

Ik denk dat het hoe dan ook wel wat tijd kost voor je één en ander onder de knie hebt (misschien bij die appinventor niet, dat is zelf al een programmaatje waarbij je niet zelf hoeft te programmeren, geloof ik, ik zal het eens uitproberen). Het bedenken van de apps nog buiten beschouwing gelaten.

Maar stel dat uit je hoofd wel allemaal ideeën voor apps ontspruiten, zowat spontaan, en je wílt ze helemaal niet zelf ontwikkelen (of je bent bang dat je het nooit zal kunnen?), maar je wilt er wél gruwelijk rijk mee worden, dan stel ik voor dat je als de wiedeweerga nieuwe vrienden maakt...die wel kunnen programmeren uiteraard :-).

P.S. van 27-03-2013: ik kwam net een facebookpagina tegen van een bedrijf dat apps maakt. Het bedrijf geeft iedere maand een app weg: maakmijnapp.com/wilt-u-een-gratis-app/. Voor wie een gokje wil wagen met een leuk idee.

P.S. van 22-05-2013: boek gevonden: EBook_Hoe_Maak_Je_Een_App

No comments:

Post a Comment