Wednesday, November 24, 2010

Oud&Nieuw

Kent iemand me nog hier in blogland?
Eind vorige maand ging de computer stuk en tegelijkertijd belandde ik midden in een grote verhuizing (die van mij).
De computer is nu gemaakt, al ben ik veel kwijt van wat er op stond. Veel werk van de laatste maanden weg, zomaar, punt.
En die verhuizing, tja, ik had ineens de knoop doorgehakt, ik ben na 16,5 jaar vertrokken uit Amsterdam.

Dus dat was het 'Oud': het werk dat weg is en het afscheid van Amsterdam en het Amsterdamse-zijn.

Maar hier is het 'Nieuw': het werk begint gewoon opnieuw en ik maak met mijn lief een mooi samen levend avontuur. En ik pak het dagelijks schrijven aan dit blog weer op. Al heb ik me de laatste tijd wel afgevraagd hoe ik het in hemelsnaam voor elkaar heb gekregen om echt iedere dag een nieuw idee om geld te verdienen kreeg verzonnen. Ik kon me niet voorstellen dat dat weer spontaan ging gebeuren. En die gedachte werd natuurlijk alleen maar realistischer met iedere dag dat ik niet schreef. De conclusie in mijn hoofd was duidelijk: gewoon weer beginnen!
Dus, hier ben ik weer, vol goede moed en met het vertrouwen dat de ideeën heus weer komen, iedere dag opnieuw...

En om dat luister bij te zetten, hier is 'Oud&Nieuw':
Vorig jaar zag ik op Oudjaarsdag mensen in de rij staan voor een oliebollenkraam. Niet een rijtje hè, nee, een heuse RIJ. Ik moet je zeggen dat ik dat nog nooit gezien had, zo'n enorme rij voor een oliebol. Ik ben überhaupt niet opgevoed met het idee dat je oliebollen koopt, mijn moeder bakte ze altijd zelf. Ze bakte ze met Oud&Nieuw voor ons en met de carnaval voor alle leerkrachten van de basisschool (onze buren), geen idee hoe ze daarop gekomen is eigenlijk.
Anyway, oliebollen bak je dus in mijn beleving, die koop je niet. Maar ja, andere mensen dus wel :-). Dus daar kunnen we aan verdienen.
Want je kunt natuurlijk zelf oliebollen bakken en ze verkopen. Niet in een kraam, want dan heb je een vergunning nodig. Maar wel bij jou in de buurt of in de flat (het wonen in een flat geeft me nieuwe, andere ideeën). Hang een briefje op in de flat dat je oliebollen bakt op bestelling en ze ook nog eens op 31 december thuis komt brengen. Mensen hoeven dan niet meer in de rij te staan, ze hoeven zelfs de deur niet uit, en wat gaat er boven zelf gebakken? Een appelbeignetje doet het ook goed denk ik.
Vergeet niet de ramen van je huis open te zetten want je hele huis stinkt, dat dan weer wel ;-).

No comments:

Post a Comment