Thursday, November 25, 2010

Eerlijk duurt het langst

Ik had er geen idee van hoeveel het hebben/rijden van een auto kost. Ik heb me eigenlijk nooit in de kosten ervan verdiept. Ik heb zelf altijd alleen maar een fiets gehad en de laatste paar jaar heb ik een motor. En het hebben van een motor is héél veel goedkoper dan het hebben van een auto, daar kom ik nu wel achter.
De auto van mijn vriend moest gecontroleerd voor de APK. "Tja meneer," zo ging aan het aan de telefoon toen de auto eenmaal bij de garage was, "dat kost toch zeker wel 1000 euro alles bij elkaar." Banden, remschoentjes (nog nooit van gehoord, maar goed), lekke oliedinges en nog wat, alles moest vervangen of gemaakt worden.

Mijn lief zei me direct al hierover te schrijven in een blog: Doe je auto weg, dát bespaart je nou eens een hoop geld!
Inderdaad, dat bespaart je heel veel geld. Die benzine is schrikbarend duur en het onderhoud en de wegenbelasting, je betaalt je scheel. Toch is dit een kwestie van afweging...het is ook wel verdomd handig moet ik zeggen, om een auto tot je beschikking te hebben. Maar je zou hem wel sowieso met meer beleid kunnen gebruiken om de kosten niet zo te laten oplopen: je kunt zuiniger rijden (Ben ik een groot voorstander van! Als je iemand voor je hebt rijden die 300 meter voor het verkeerslicht het gas al lang heeft losgelaten...dat ben ik); je kunt bij het ene tankstation goedkoper tanken dan bij het andere; je kunt toch echt nog veel vaker de fiets pakken; je kunt je autoverzekering eens checken, zit je nog steeds bij de goedkoopste? Anyway, er zijn meer wegen die naar Rome leiden zeg maar...en met de auto is dat hele end nu eenmaal lekkerder gedaan :-).

Maar wat ik ook bedacht naar aanleiding van de periodieke keuring van mijn liefs heilige koetje:
Moet dat nou echt zoveel geld kosten? Ik bedoel die reparaties. Ik geloof er namelijk geen snars van. Het is hetzelfde als bij de fietsenmaker: mijn band kan nooit eens gewoon geplakt, nee, die heeft volgens de fietsenmaker áltijd een nieuwe (en vaak ook nog eens binnen- én buiten-) band nodig! Sorry, ik weet niet of het aan mij ligt maar ik voel me doorgaans bij voorbaat al bestolen (ik wilde iets anders zeggen eigenlijk maar ik zal het netjes houden) door fietsenmakers en garagehouders.

Het probleem is dat ik (en jij misschien) gewoon te weinig verstand heb van fietsen en auto's (voor de motor heb ik mijn vader gelukkig :-)). Als ik zou wéten dat iemand me wat op de mouw speldde met reparaties en nieuwe banden enzo, dan was de kous natuurlijk snel af. Maar dat weet ik dus niet. Dus ben ik elke keer het haasje. Als er gezegd wordt dat het nodig is (ook nog eens voor mijn veiligheid) dan betaal ik dus gewoon.

Goed, het geldmaakidee dan: maak een website met de écht goede garages of fietsenmakers. Een site met eerlijke bedrijven dus. Het hoe enzo heb ik nog niet rond in mijn hoofd, ik heb alleen het idee. Voor jou dus als je er mee aan de slag wilt. Maak een site of verzin een keurmerk of een logo voor de eerlijke reparateurs. Ik kom wel op je site hoor!

No comments:

Post a Comment