Saturday, July 31, 2010

Minder uitgeven is ook geld verdienen

Mijn korte termijn doel is om financieel vrij te zijn, dat wil zeggen dat mijn passieve inkomen hoger is dan (of gelijk is aan) mijn vaste uitgaven.
Op dit moment is mijn passieve inkomen nog 0, ik heb nog geen geld dat ik periodiek krijg waarvoor ik niets (meer) hoef te doen, dat binnen komt al slaap ik een gat in de maand... Wat ik wel al heb gedaan is mijn uitgaven naar beneden brengen:

Mijn absolute nummer 1 hierin is stoppen met roken, dit 'levert' me 140 euro per maand op, niet mis toch? Zeker als je je baan hebt opgegeven, scheelt dit een slok op een borrel hoor. 140 euro per maand, dat is 1680 euro per jaar. Ik weet niet hoe het met jou zit, maar ik kan daar een paar keer van op vakantie.

Om mijn uitgaven verder terug te brengen (absoluut geïnspireerd door Annemarie van Gaal in haar boek Succes) heb ik ook eens goed naar mijn energieleverancier gekeken en naar mijn verzekeringen. Dit kost even wat tijd maar het levert echt geld op. Ik ben er echt even voor gaan zitten, bijvoorbeeld voor mijn ziektekostenverzekeraar: Wat heb ik echt nodig? Betaal ik niet veel te veel aan aanvullingen die eigenlijk totaal niet bij mijn leven passen? Alleen de wisseling van ziektekostenverzekeraar leverde me al € 38,25 per maand op, dat is toch ook weer 459 euro per jaar... (een site als Independer kan je helpen met het op een rij krijgen van welke zorgaanbieders het meeste voordeel voor jou opleveren)

Kijk maar eens goed naar je vaste lasten om te zien waar jij je onkosten omlaag kunt brengen, het is echt de moeite waard!

No comments:

Post a Comment